Precycling: batterijen ontmantelen

Wanneer elektrische voertuigenbatterijen (EV) het einde van hun levensduur bereiken, moeten ze op de juiste manier worden verwerkt. Maar om ze te kunnen recycleren of een nieuwe bestemming of nieuw leven te kunnen geven, moeten de EV-batterijen eerst worden ontmanteld. En dat is waar Sortbat België en Noorwegen in beeld komen!

NIEUWS: Sortbat Belgium neemt Watt4Ever over

Sortbat is nu meerderheidsaandeelhouder van Watt4Ever, een Belgisch bedrijf dat zich toelegt op het testen, selecteren en reconditioneren van batterijmodules uit afgedankte EV-batterijen om ze klaar te maken voor een betrouwbaar tweede leven.

Febelauto blijft aan boord en zorgt voor continuïteit en innovatie in de groeiende EV-markt.

Deze strategische overname versterkt onze toewijding aan duurzame batterijrecyclage.

NIEUWS: Sortbat Belgium neemt Høyenergi Norway over

Sortbat Belgium versterkt zijn leiderschap in duurzaam EV batterijbeheer met de overname van Høyenergi Norway. Deze strategische overname verhoogt de veilige, efficiënte en transparante behandeling van batterijen, waarbij Noorwegen een pionier is in de adoptie van elektrische wagens. In de afgelopen vijf jaar heeft Høyenergi meer dan 30.000 EV-batterijen ontmanteld.

Samen bieden we een complete oplossing voor grote batterijen.

Wat houdt de recyclage van EV-batterijen precies in?

  • Een diagnose stellen, EV-batterijen inzamelen en naar een ontmantelingscentrum brengen
  • De batterijpacks en -modules ontmantelen in recycleerbare onderdelen, zoals batterijcellen
  • De batterijcellen doorsturen naar de verwerkers, die de grondstoffen afscheiden aan de hand van diverse technieken
  • De afgescheiden grondstoffen zuiveren, zodat die in nieuwe producten gebruikt kunnen worden
  • Tweede leven: sommige batterijen kunnen worden hergebruikt (voor hun oorspronkelijk doel) of een nieuwe bestemming krijgen (nieuwe vorm van gebruik, bv. opslag van zelf opgewekte energie) door gespecialiseerde partijen.

Stap 1

Voor we aan de slag gaan met de batterij

Stap 2

De behuizing openen

Stap 3

De cellen en onderdelen verwijderen

Stap 4

Recyclage of tweede leven

Voor we aan de slag gaan met de batterij

Voor we aan de batterij beginnen te werken, laten we ze eerst drie dagen rusten en gaan we na of de temperatuur van de batterij minstens net zo lang gelijk is gebleven aan die van de omgeving. Is de batterij onstabiel? Dan moeten we geval per geval specifieke maatregelen nemen. De batterij volledig ontladen voor we ze ontmantelen bijvoorbeeld.

De behuizing openen

De medewerker schroeft de beschermende behuizing rond de batterij los en verwijdert alle lijm of silicone. Vaak moeten we ook elektrische onderdelen en kabels voor koelvloeistoffen (koeling) of lucht (verluchting) verwijderen.

De cellen en onderdelen verwijderen

Om de elektrische spanning voldoende te verlagen en veilig te kunnen werken, halen we de aansluitklemmen, modules/cellen en andere onderdelen een voor een van het batterijpack. Alle cellen en modules gaan eruit. We meten de elektrische spanning en temperatuur voor maar ook tijdens het ontmantelingsproces.

Recyclage of tweede leven

Zodra de batterij volledig ontmanteld is, worden de batterijcellen opnieuw verpakt. Cellen die niet afwijken van de omgevingstemperatuur kunnen veilig worden opgeslagen. Cellen met een temperatuurafwijking slaan we op in een speciaal beveiligde ruimte die we voortdurend controleren. Alle cellen gaan vervolgens naar een goedgekeurde verwerker, die ze recycleert of een nieuw leven geeft. We volgen de meest strikte en veilige richtlijnen en ADR-regels voor het transport.

Stap 1

Voor we aan de slag gaan met de batterij

Voor we aan de slag gaan met de batterij

Voor we aan de batterij beginnen te werken, laten we ze eerst drie dagen rusten en gaan we na of de temperatuur van de batterij minstens net zo lang gelijk is gebleven aan die van de omgeving. Is de batterij onstabiel? Dan moeten we geval per geval specifieke maatregelen nemen. De batterij volledig ontladen voor we ze ontmantelen bijvoorbeeld.

Stap 2

De behuizing openen

De behuizing openen

De medewerker schroeft de beschermende behuizing rond de batterij los en verwijdert alle lijm of silicone. Vaak moeten we ook elektrische onderdelen en kabels voor koelvloeistoffen (koeling) of lucht (verluchting) verwijderen.

Stap 3

De cellen en onderdelen verwijderen

De cellen en onderdelen verwijderen

Om de elektrische spanning voldoende te verlagen en veilig te kunnen werken, halen we de aansluitklemmen, modules/cellen en andere onderdelen een voor een van het batterijpack. Alle cellen en modules gaan eruit. We meten de elektrische spanning en temperatuur voor maar ook tijdens het ontmantelingsproces.

Stap 4

Recyclage of tweede leven

Recyclage of tweede leven

Zodra de batterij volledig ontmanteld is, worden de batterijcellen opnieuw verpakt. Cellen die niet afwijken van de omgevingstemperatuur kunnen veilig worden opgeslagen. Cellen met een temperatuurafwijking slaan we op in een speciaal beveiligde ruimte die we voortdurend controleren. Alle cellen gaan vervolgens naar een goedgekeurde verwerker, die ze recycleert of een nieuw leven geeft. We volgen de meest strikte en veilige richtlijnen en ADR-regels voor het transport.

EV-batterijen ontmantelen: geen koud kunstje

Werken met afgedankte EV-batterijen, daar komen tal van risicofactoren bij kijken: oververhitting, brand, vrijkomen van gassen, onstabiliteit, kortsluiting, hoogspanning ... Bij Sortbat vatten we deze taak natuurlijk heel ernstig op. We zijn volledig uitgerust, opgeleid en voorbereid, wat er ook gebeurt!

Ontmantelen is altijd maatwerk voor Sortbat. Elke taak is anders en de wens van de klant staat centraal.

Word onze partner

We werken samen met professionele partners, inzamelpunten en ondernemingen. Bovendien nemen de mogelijkheden voortdurend toe.